Diskuse
Mýtus a realita - Jan Žižka II.
Děkujeme za pochopení.
J28a60r21o90s47l56a82v 11K79o15n78á55š
Jedna technická poznámka. Pojem "na špici" je středověký terminus technicus. Jedná se o velitelské místo v rohovém voze uzavřené vozové hradby. V rohovém proto, že jedině odtud mohl velitel přehlédnout dvě strany vozové hradby a včas reagovat na měnící se taktiku nepřítele, jeho posilování nebo naopak ústup.
M32i85l51a75n 96B75í21l76e55k
Díky za doplnění. V tom případě souhlas, na této "špici" se Břeněk zřejmě pohyboval a asi i našel smrt...
J52a43n 63C53i43h40e42l15n56a
Josef Pekař:
„Je pravda, že hrdinný a vítězný zápas Čechů husitských za svou pravdu, tj. za prohloubení a zopravdovění náboženského života, zůstane největší slávou českých dějin. Je málo národů, kteří v zápase o myšlenku, jež měla přinést pokrok všemu křesťanstvu, tedy nikoliv v zápase o zisky hmotné jakéhokoli druhu, byli tolik obětovali, jako národ náš.“
D87a36l74i87b80o74r 33R83o44z46s63y35p19a59l
Pan autor se ujal spasitelské funkce osvítit tento národ a ukázat mu jací darebáci byli naši předkové. Protože co kdyby si někdo nedejbože myslel, že jsme holubičí národ, národ sluhů a lokajů a hrdiny jsme měli jen do konce husitských válek a konec. Ne, jsme barbarský národ, ničitel půlky Evropy, který by se měl za předky stydět. Sice jsme žádnou velkou expanzivní válku nevedli, kolonie jsme neměli, ale aspoň je třeba se vyráchat v těch zločineckých husitech. To že to byl jeden z prvních pokusů o očistu církve, že představitelé hnutí chtěli od počátku vyjednávat, ale nikdo s nimi jednat nechtěl, protože to přece jsou kacíři a s těmi se nejedná. Kacíře je třeba vypálit ohněm a mečem. Ano byla to revoluce a revoluce jsou krvavé a kruté. Mnohé z nich přesto posunou dějiny kupředu. Ta husitská se možná jeví, že nic kladného nepřinesla, ale možná i ona přispěla k pozdější reformaci.
M46i85r50o64s71l95a68v 57B83u12č49e70k
Blogy pana Konáše mám rád. Udělal to, co máme udělat každý - Vyhledat si dostupné informace a dumat o nich. Hledání je pracné, pak mu za to děkuji .
Očetl jsem diskusi. Transparentně se v ní odráží to zřejmé! V každém z nás, je vetnuta nějaká představa a tu nám pak autor nabourává! Krade nám iluze, co hůře - Nutí k přemýšlení On prostě prudí . Zhruba odsud pak pramení to tkz. "Překleslování dějin - Dehonestace národa" . Přitom sranda - Historicky se nic nezměnilo, pouze jsou k dispozici nové a nové info, které dříve nebyly a naopak ideově byly šířeny do ZŠ, společnosti ...
Osobně se přiznám, že přes svůj věk jsem stále nepochopil dvě věci. Skutečný význam pojmu "Zadarmo" a reálný "Přínos našich Husitů", s bratrem Janem Žižkou v čele . ...
J10a31r66o94s21l63a94v 31K52o37n42á19š
Pěkně řečeno ! Skutečně mým cílem není čtenáře popudit, ale probírat fakta krok za krokem a zbavit je nánosu různých užitkových výkladů z minulosti.
D10a27l34i13b66o71r 69R61o82z18s51y50p34a33l
Z psychologického hlediska je zajímavá ta úporná snaha některých Čechů si neustále kálet na hlavu. A to i na období naších dějin, které sice nebylo nijak světlé, nicméně náš národ v tehdejší Evropě něco znamenal a zaznamenával nesporná vítězství a hlavně respekt. Neznám jiný národ, který by se v těch sr...ch tak rád a s chutí přehrabával.
J18a78r64o36s59l43a24v 64K70o59n64á13š
Mojí motivací je přesně opačný pocit - neznám v Evropě národ, který by si o svých dějinách i o sobě samém nalhával tolik nepravd.
J74i68r67i 51T24i43c22h32y
Ja jsem jiz v jine diskuzi potazal umysl pana Koniase znehodnotit ceskou historii, takze se neminim prilis opakovat. Jeho prispevky se zakladaji na urcitych detailnich historickych udajich, nekterych pravdivych, nekterych pochybnych, a jsou zcela vytrzeny z celkoveho deni. On vubec nepochopil vyznam husitstvi pro cesky narod, zejmena zavrzeni zloradu katolicke cirkve a pozastaveni pronikani Nemcu do ceskeho prostoru. Zachovani ceskeho naroda ho zrejme nezajima, mozna by byl spokojen, kdyby byval odumrel.
J62a94k51u32b 79R44o76t10h
Prosím, prosím, můžete mi osvětlit ten význam pro "český národ"? Třeba se dozvím něco jiného, než kvákalo socialistické školství.
M85i26l22a25n 54B85í40l86e51k
Zas něco na okraj. U Sudoměře Žižka velet mohl, resp. mohl se podílet na velení. Měl za sebou bohaté bojové zkušenosti, ve vedoucí pozici vystupuje i při defenestraci. K průběhu samotné bitvy těžko říct něco určitějšího, nepřátel husitů mohlo být samozřejmě daleko více než 200, Břeněk mohl klidně padnout zasažen náhodnou střelou (asi by to bylo pravděpodobnější než představa, že vyjíždí "na špici" zpoza hradby rytířsky bojovat).
Odvoláváte se na Pekaře, Šmahela, Čorneje...proč se nepokusíte, tak jako oni, o skutečný historický vhled - a místo toho tvoříte zase jen mýty (pouze s opačným znaménkem)?
M87a10r81t74i84n 62K62a53v12k68a
Co je to historický pohled? Buď přijímám fakta jak jsou anebo je mám možnost interpretovat a do buď ve světle známých skutečnosti, anebo na základě širších znalostí kulturní historie, tedy i z hlediska toho, jak tehdy lidé nejen žili, ale jak přemýšleli.
Pekař a Šmahel interpretují historii na základě známých skutečností. Francouzská historická škola pak k tomu všemu připadala i pohled z hlediska kultury. Což svým způsobem dělal i Pekař, když upozorňoval na to, že husitské hnutí nebylo reformní ve smyslu pozdější reformace, ale ve smyslu očištění vzhledem k tomu, že to bylo hnutí chiliastické, očekávající konec světa a příchod Boží vlády.
M94a91r25t65i37n 16K21a10v55k82a
Už minule jsem četl. Pěkné zpracování.
K nesouhlasným komentářům níže bych chtěl říci jednu. Mýtus Žižky, husitského hnutí a vlastně i Jana Husa se začal vytvářet až v době osvícenství a jako protiváha k německému živlu a kultuře a to v rámci určitého Panslavismu, okořeněného romantikou a první republika, včetně TGM to úspěšně převzala a pokračovali v tom komunisté. Proto je dnes pro mnoho tak těžké přijmout, že husitské hnutí nejenže nebylo žádným reformačním hnutím, ale bylo to hnutí, které České země uvrhlo kulturně a ekonomicky o několik desítek let zpátky. Ostatně Masaryk ani nepopíral, že co se týče Husa a Husitství nejde o historickou pravdu, ale národní symboly, což bylo i sporem mezi ním a Pekařem. Pro protestanty, kteří mají problém s Pekařem jakožto katolíkem bych rád řekl, že Pekař neposuzoval historii z pohledu katolíka, ale v duchu zásady jeho učitele profesora Golla, padni komu padni.
Mnozí také neradi slyší, že husitství nebylo protiněmecké ve smyslu národnostním, zvláště, když zahrnovalo i obyvatelstvo německy mluvící. Tedy německé původem, protože česky mluvili všichni až na některé šlechtické rody, ale těch nebylo zase tak moc.
Jako katolík miluji spisy Jakoubka ze Stříbra. Tento člověk, ctitel svatého Václava a Panny Marie, poukazoval na to, co se dělo pod praporem Kalicha. Jakkoliv pohnutky husitského hnutí byly ušlechtilé, tak se velice rychle staly pohnutkami majetkovými. Kořist, kořist a kořist. Což ostatně najdeme i písemnostech profesora Palackého, který nijak nepovažoval husitství jako něco slavného v našich dějinách.
J22a13n 79C98i46h63e84l43n51a
K Husovi a Žižkovi se hlásila většina obyvatel Českého království po celé 15. a 16. století, až do Bílé hory. V době temna byl jejich odkaz potlačen, nikoliv zničen úplně a v době osvícenství obnoven. O tom svědčí například to, že Husův svátek byl oficiálně slaven v letech 1417-1621 a Žižka je v Jenském kodexu z přelomu 15. a 16. století vyobrazen jako nebeský klíčník.
Ze Starých letopisů českých (1517): „V neděli u vigilii mistra Jana Husi a mistra Jeronýma Pražského, když bylo po jitřní, a potom i v pondělí na týž svátek konšelé pražští pálili oheň pod mostem na malém ostrůvku blíže krucifixa; a na věži mostecké trubači slavně troubili, na bubny bubnovali, z hákovnic z mostu stříleli, a z tarasnic také stříleli od mlýnův k Petřínu; a pan purkmistr Sigmund od Tváří s panem Janem Hlavsou a někteří jiní z pánův byli na mostě, dívajíce se na ten oheň dolův, kdež lidu bylo veliké množství na mostě i po březích.“
Názory Palackého a Pekaře na husitství jsou podobné. Pekař rozhodně nebyl nějakým protihusitským aktivistou.
František Palacký: „Byli prvními v Evropě, kteří sáhli ke zbrani jen proto, že byli k tomu dohnáni nevyhnutelností, ne pro pozemské statky, ne pro světskou moc a vládu, nýbrž na obranu ohrožených nejvyšších statků člověka: práva na sebeurčení a svobody svědomí.“
Josef Pekař: „Je pravda, že hrdinný a vítězný zápas Čechů husitských za svou pravdu, tj. za prohloubení a zopravdovění náboženského života, zůstane největší slávou českých dějin. Je málo národů, kteří v zápase o myšlenku, jež měla přinést pokrok všemu křesťanstvu, tedy nikoliv v zápase o zisky hmotné jakéhokoli druhu, byli tolik obětovali, jako národ náš.“
M82a37r64e71k 55T21r49i86z20u88l69j35a42k
V souvislosti s husitskými válkami je hodně zajímavý dopis Johanky z Arcu, která prý husitům spílala a vyhrožovala, že na čas zanechá svého boje s Angličany a přijede do Čech, aby je ztrestala.
J10i56ř86í 47S74v39o40b67o74d96a
Paradoxně Johanka z Arcu se chystala "dokročit na ty hrozné kacíře Čechy", aby hájila církev, která ji nakonec upálila jako kacířku.
M11i75r47o97s77l20a60v 80M74a19c86e11k
to je na Nobelovu cenu za historii
J64a60k98u60b 67R72o33t43h
Tu už má váš soudruh Skála, zdatný historický manipulátor. Převzal jí od Nejedlého a ten od Stalina.
- Počet článků 96
- Celková karma 26,17
- Průměrná čtenost 1980x