Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jezuité - ochránci českého jazyka a vzdělanosti

31. 08. 2017 12:45:58
"Českých knih hubitelé lítí: plesnivina, moli, jezoviti." Tak nějak tepal jezuity Karel Havlíček Borovský.

"Udílejí odpuštění příliš snadno, hříšníky málo trestají, nadměrně se věnují věcem světským." Tak si pro změnu stěžovali do Říma bratři dominikáni na konkurenční jezuitský řád někdy v polovině 17. století. Nebyli v katolické církvi jediní, stížnosti na přílišnou světskost provázely řád po celou dobu jeho existence. Je tedy ironií, že pro Čechy se jezuité stali vzorem rigidnosti a fundamentalismu. Tedy něčím, čím nikdy nebyli.

POBĚLOHORSKÁ NÁPLAVA ? První jezuité, správně příslušníci Societas Iesu, česky Tovaryšstva Ježíšova / zkratkou TJ, dnes SJ / , přišli do Čech v r. 1556, tedy více, než 64 let před bělohorskou katastrofou. A zcela jistě Vás překvapí, že jedním z jejich prvních počinů bylo.....podávání podobojí. Nevěříte ? Chyba ! Jezuité uvažovali jednoduše : Pokud papež povolil utrakvismus českým kacířům, proč by jej nepovolil i Tovaryšstvu Ježíšovu ? A na rozdíl od jiných katolických vrchností sepsali do Vatikánu žádost v tomto smyslu. Papež, i když prý s rozpaky, povolil.

GERMANIZACE ? Zvláště houževnatým mýtem je spojování jezuitů s germanizací. Opak je pravdou. Každý člen tohoto, dnes bychom řekli globálního řádu, musel ovládat jazyk země, do které byl vyslán a všichni jezuité v Čechách tedy mluvili a kázali česky. Ba více, většina památek českého písemnictví z doby baroka je spjatá s jezuity.

POZNÁNÍ A VZDĚLÁVÁNÍ JAKO ZÁKLAD JEZUITSKÉHO ÚSPĚCHU. Při vylodění španělských a portugalských conquistadorů v Americe, ale i při prvních objevných cestách na Dálný východ nebo do Afriky, vstoupili mezi prvními na neznámé území jezuité. Jejich cílem ovšem nebylo jen křtít nebohé domorodce. Úkolem bylo v prvé řadě osvojení jazyka a sepsání slovníků a mluvnice neznámé řeči. Shromažďovali informace o rostlinách a plodech místní flóry a jejich využití v zemědělství, farmacii a medicíně. Kreslili a popisovali zvyky domorodců, jejich obydlí, neznámou zvěř i první mapy. V mnohém tak usnadnili situaci cestovatelům a kolonizátorům v druhé a dalších vlnách.

ŠKOLSTVÍ. Když se příslušníci řádu usídlili v novém působišti, začala jejich práce něčím, co bych nazval " monitorování terénu ". Obce na panství procházeli pěšky od chalupy k chalupě a zapřádali hovor o tom, co bylo chalupníkům blízké: o počasí, o půdě, o obilí, o domácích zvířatech a drůbeži. Zvláštní pozornost přitom věnovali mládeži. Kdekoliv narazili na talentované dítě - hbitého počtáře, dítě snadno se učící cizím jazykům nebo s hlubším zájmem o přírodu - tam nabídli rodičům možnost poslání potomka do jezuitské koleje. V tehdejších rodinách, kde pět, šest i více dětí bylo běžným počtem, byla taková nabídka darem z nebes. Není divu, že rodiče téměř vždy souhlasili a jezuité nikdy neměli o talentovaný dorost nouzi.

PÉČE A SOCIÁLNÍ PODPORA. K závazku řádu po převzetí dítěte do školy patřilo nejen vzdělávání a výchova, ale i jeho celoživotní zaopatření. A vždy platilo, že studium bylo po celou dobu a pro všechny žáky zadarmo. Nejen vzdělání, včetně univerzitního, ale i jídlo, ošacení a obuv a ubytování. A kdo to všechno platil ? Inu, bohatí. Zřízení koleje Tovaryšstva Ježíšova bylo nesmírně nákladné a proto si je mohli dopřát jen nejbohatší šlechtici v zemi. Ale kromě vysoké společenské prestiže přinášelo i požehnání pro celé panství, jehož ekonomické i jiné problémy dokázali vzdělaní a dobře informovaní jezuité a jejich žáci řešit.

PÁLENÍ KNIH ? Hovoří-li se v souvislosti s jezuity o pálení knih, je třeba objasnit, že takové akty byly vždy aktem rituálním, symbolickým, kde spálení psaného slova symbolizovalo zánik špatných myšlenek. Pálení knih ve velkém nepřicházelo u vzdělaných jezuitů v úvahu a jejich zachování v kolejních knihovnách jako "libri prohibiti" sloužilo ke studiu a vzdělávání dalších generací žáků.

V souvislosti s knihami nemohu nepřipomenout, že nejslavnější česká básnická kniha pobělohorské doby až po počátek národního obrození, chef-d ́oeuvre barokní mystiky, "Co já, člověk ?" jezuity Bedřicha Bridela z r. 1655, dalekosáhle ovlivnila český jazyk i literaturu 19. a 20. století. Bez Bridelova jadrného, barvitého jazyka a drsných naturalistických obrazů lidské bezvýznamnosti a utrpení, by nemohl vzniknout Máchův Máj. Hlásila se k němu generace dekadentů konce 19. st. / O. Březina, Karel Hlaváček, Jiří Karásek ze Lvovic / i velcí mistři 20. st. / Halas, Holan, Zahradníček, Deml, Reynek /, až k nedávno zemřelým Ivanu Divišovi nebo Ivanu M. Jirousovi.

Vida, jak daleko sahají dlouhé prsty jezuitů ! To by se Karel Havlíček divil !

Autor: Jaroslav Konáš | čtvrtek 31.8.2017 12:45 | karma článku: 25.32 | přečteno: 718x

Další články blogera

Jaroslav Konáš

Mnichov 1938. Válčit nebo neválčit ?

V souvislosti Mnichovskou dohodou často hovoříme o zradě spojenců. Je mi líto, ale musím konstatovat věc nejméně od dob Richelieuových známou - smlouva je jen papír. A nebyl to Francouz ani Brit, kdo vyklízel bez boje Sudety.

30.9.2017 v 12:13 | Karma článku: 32.24 | Přečteno: 2715 | Diskuse

Jaroslav Konáš

Severní Korea aneb jak zastavit "rakeťáka"

Neutuchající diskuze o tom, jak odradit Kim Čong Una od jaderného vyzbrojování, jsou bezcenné. Ani KLDR ani Čína toto vyzbrojování zastavit nehodlají. Za žádnou cenu. Jaké možnosti nám tedy ještě zbývají ?

21.9.2017 v 11:33 | Karma článku: 30.66 | Přečteno: 2576 | Diskuse

Jaroslav Konáš

Čapí hnízda, kam oko pohlédne

Znovu se nezadržitelně rozjíždí volební lochneska. Blikající světýlka, kýčovité barvy a halasné vyvolávání, slibující nemožné. Vidět nevídané a slyšet neslýchané. Volby nám vrazily do dveří.

16.9.2017 v 12:25 | Karma článku: 32.68 | Přečteno: 1364 | Diskuse

Jaroslav Konáš

O sběratelství obrazů a investování do nich VIII.

Není falzum jako falzum. Některá falza mohou být falzy jen z poloviny nebo ze čtvrtiny. Nebo také vůbec. Nevěříte ?

14.9.2017 v 13:08 | Karma článku: 13.79 | Přečteno: 376 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Jaroslav Čejka

Pětatřicátníci, hoši jako květ!

Jméno nejčtenějšího českého básníka Jiřího Žáčka zná kdekdo. Ale už málokdo ví, že patří do básnické generace "pětatřicátníků", která byla po roce 1989 sametově zadupaná do země. Především kritiky, kteří na ni dřív pěli chválu.

19.11.2017 v 10:54 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 9 |

Karel Sýkora

Vladimír Kubáč – Úvod do hebrejského textu Starého zákona

Není to tak dávno, co Starý zákon byl pro mnohé knihou zavřenou a zapečetěnou. Dnes, kdy Starý zákon se začíná znovu otevírat díky i novému ekumenickému překladu Písma a začíná hovořit srozumitelnějším jazykem k naší generaci.

19.11.2017 v 7:54 | Karma článku: 5.97 | Přečteno: 85 |

Zdeněk Sotolář

Maturitní písemka aneb Rukou, nebo strojem?

Maturita je horkým tématem už řadu let. Jednou z (pod)otázek je maturitní písemka z češtiny. Jeden zpochybňuje témata, druhý zpochybňuje funkčnost funkčních stylů, třetí by naše „slohovky“ nahradil anglosaskými esejemi.

18.11.2017 v 15:25 | Karma článku: 8.91 | Přečteno: 300 | Diskuse

Vladimír Koliandr

Colostrum – dar přírody pro zdravý život

Setkal se s ním již každý hned když opustil matčino lůno a přisál se k jejímu prsu. Dříve než mléko sál látku obsahující imunoglobuliny, imunitní regulátory, růstové faktory, vitaminy, minerály, stopové prvky a aminokyseliny.

18.11.2017 v 9:00 | Karma článku: 8.60 | Přečteno: 313 | Diskuse

Karel Sýkora

Předpoklady odborně udělané exegeze

Exegeze je kritické zkoumání jakéhokoli textu, zvláště ale náboženského, jako např. Bible. Samotné slovo exegeze znamená vytažení významu daného textu. A exegeta je pak odborník na exegezi.

18.11.2017 v 7:41 | Karma článku: 5.28 | Přečteno: 88 |
Počet článků 39 Celková karma 26.73 Průměrná čtenost 1605

Investiční poradce, sběratel, galerista.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.