Diskuse
Mýtus a realita - Jan Hus IV.
Děkujeme za pochopení.
M67i15c89h95a35l 53S52e42d14m28í14k
Na blogu iDnes je ještě jeden Husovský seriál od pana Cigánka. Váš vidím jako podstatně realističtější, díky.
J33a54r35o49s22l51a17v 45K61o42n40á67š
Seriál pana Cigánka čtu rád, ale je, bohužel, příkladem věroučného krasobruslení, kterého už kolem Husovy osoby bylo bezpočet. Blíže k tomu v příštím dílu, kde se pokusím objasnit kořeny tohoto postoje.
M90i13r75e37k 14P35i25n86k89a65s
A o 105 let později ( 1517 ) přibil svých 95 tézí na vrata kostela augustiniánský mnich Martin Luther. Na rozdíl od Husa měl štěstí, že Fridrich III. Moudrý jej fingovaným únosem ukryl před vydáním papežské stolici. Měli oba své radikální následovníky ( Želivský, Žižka - Karlstad, Münzer ), kteří nadělali mnoho zla. Ale nebyli viníky neslavné aliance válčících biskupů a hamižných papežů. Naopak, reformace založila princip svobody vyznání a odluky státu od konkrétní církve - jakožto ideový základ moderního státu.
A mýlíte se - Kristus je existující poslední soudní instancí.
M82i97l87a51n 84B69í92l70e72k
"Jiným Husovým excesem bylo tvrzení, sdílené s Wycliffem, že všechny svátosti, udílené knězem, který spáchal smrtelný, hřích jsou neplatné."
Jenže Hus toto doplnil slovem "digne" (hodně, přiměřeně, důstojně). Tedy že kněz ve smrtelném hříchu není v Božích očích plně/důstojně knězem, ovšem na svátostné úkony to nemá vliv. Taková formulace pak byla nalezena ve spisu "Proti Pálčovi" a Hus se v tomto bodu obhájil.
J94a69r72o29s64l68a52v 28K45o56n64á83š
Hus v tomto bodu obhajoval své tvrzení odkazem na Bibli - svržením krále Saula za jeho hříchy z příkazu Božího. Když neuspěl, připomínal koncilu svržení Jana XXIII. před nedávnou dobou. Následné pokusy obhájit se poukazem na rozlišení nepravosti držení úřadu rozdílnými pojmy quoad officium a quoad meritum /podle Palackého/ už příliš připomínaly vykrucování a Husovi spíše uškodily.
M58a26r47i16e 87J41a24n66d71o36v61á
Opět karma, trochu mě zaskočilo, že z počátku nebyla diskuse, ale zřejmě šlo o nedopatření.
J47a52r90o68s45l96a54v 71K47o16n84á84š
Děkuji. Prvním 140 čtenářům byla z nějakého důvodu odepřena diskuze. Velmi pravděpodobně se jednalo o technický kolaps, neboť po mém upozornění administrátorům byla chyba bleskově napravena.
S68t32a15n65i94s10l93a91v 68C31i86g81á41n80e12k
Právnický pohled J. Kejře na počínání M. Jana Husa je přes jeho velikou vzdělanost a zasvěcenost do problematiky vlastně vytržením z dobového kontextu. Celý problém je v tom že lidé nechápou či spíš chápat nechtějí podstatu křesťanství. Církev je založena Ježíšem Kristem vtěleným Bohem a je povinna se řídit skutečnou objektivní spravedlností, která je vázána Božím zákonem. Platný právní systém nemůže ospravedlnit nespravedlivé konání. Před světským soudem snad. Ale před církví ne, protože církev je Boží instituce. I sv. Tomáš Akvinský jasně učí, že každý zákon, který odporuje Božímu zákonu není skutečným zákonem, ale je zákonem jen podle jména čili je neplatný.
J10a91r13o97s85l79a92v 64K94o48n12á42š
Z historiků právě Jiří Kejř, snad proto, že kromě historie vystudoval i práva, poskytuje nejobsáhlejší a nejplastičtější pohled na Husův proces od samého počátku. Problém Husova postoje spočíval v obezličce, že o tom, zda světský soudce soudí podle Písma či nikoliv, si osoboval právo rozhodovat sám Hus. Tedy obžalovaný. Kam by takové soudnictví vedlo je zřejmé.
J36i55r52i 41T61i26c28h18y
Dalsi pokus pospinit ceskou historii a pamatku Jana Husa. "Duvody" plne vytrzene z podminek tehdejsi doby. Ani ten Husuv skvely cesky pravopis a vyslovnost nejsou zbaveny vytky.
M18i11l76a36n 67B78í96l26e65k
"Není pochyb, že tento nejbizarnější z Husových kousků - odvolání k neexistující soudní instanci - je důsledkem, mírně řečeno, vykolejeného myšlení."
Mnozí znalci Husova života to vidí jinak. Předpokládají, že šlo hlavně o absolutní ztrátu důvery hluboce věřícího člověka v rozklíženou církev (dva, posléze tři navzájem se proklínající papeži, jim oddaná hierarchie atd.), která jej vinila z nejhoršího zločinu. Jiří Kejř např. k dřívějším Husově přím píše: "Při pozorném sledování procesu u papežské kurie se dá vytknout nečekaně obsáhlá řada nepravidelností, ba procesních chyb, které byly zčásti nepochybně zaviněny zásahy zástupců pražského arcibiskupa a jejich hmotnými prostředky." A této "nestrannosti" si byl Hus dobře vědom...
J18a37r64o93s53l78a44v 18K97o15n96á14š
Hus jako insider s dobrými znalostmi reformních a opravných pohybů v církvi dobře věděl, že situace se pomalu, ale jistě mění k lepšímu. I to byl důvod, proč se konečně odvážil do Kostnice a spoléhal na to, že hlasy v jeho prospěch /včetně hlasů obou králů, českého a římského/ převáží. V církvi Hus nemohl vidět jen rozvrat, korupci a mnohoobročnictví, ale také mnoho obětavých současníků a podporovatelů, kteří usilovali o nápravu a měli pro jeho postoje pochopení. Za všechny lze jmenovat kardinály D ́Ailly a Zabbarelu, v Čechách až do wycliffovské aféry arcibiskup Zbyněk Zajíc z Valdeka. Mnohé Husovy prohry jdou však více na vrub jeho netrpělivosti, ješitnosti a neobratnému kariérismu, než zlé církvi. Souhlasím s Kejřovým poukazováním na "nestandartní" kroky v některých fázích procesu, zapomínáme však rádi, že prakticky veškerý tlak na Husovo odsouzení byl veden z Prahy, včetně podpory "zlatých rytířů" /jak Hus nazýval úplatky, proudící z Čech k římské kurii./
M48a36r68e70k 62T32r71i11z33u65l45j28a88k
Karma.
Rád Vaše články čtu, zajímá mě to. Přidávám si kamínky do (jinak hodně děravé) mozaiky vědomostí o naší historii, baví mě to a občas ta mozaika získává barvy. Nejde o to, abych s každým kamínkem tzv. "nadšeně souhlasil", spíše o to, jak se každý jeden kamínek podílí na celkovém obrazu. Některé ideologické cementové vycpávky přitom také odpadnou a přestanou mást.
J55a66r83o17s87l56a20v 44K42o56n28á24š
Děkuji za povzbuzení. Chválu na Husa můžeme pět stále dokola, ale co mi v české historiografii u Husa chybí je racionální pohled, lidský rozměr osobnosti a také motivace kazatele k některým chybným nebo málo sympatickým krokům.
S80l51a48v23o62m28í40r 69B57e94n55e14š
Český génius Jára Cimrman senzačně zasáhl do dějin šachu, když při simultánce v Madridu pohrozil mistru světa Capablancovi dvojitým šachem.
......................................
Neznám příslušnou povídku, ale dvojitý šach je naprosto normální věc.
Například:
černý král na e8, bíla věž na e4. Kdyby mezi nimi nebyla žádná figura, byl by to šach.Ale na e6 je buď bílý ezdec, nebo bílý střelec, nebo bílý pěšec, takže to šach není. Ale nyní ten jezdec potáhne na c7 nebo na g7, nebo ten střelec na d7 nebo na f7 nebo ten pěšec bude brát něco na d7 nebo na f7 a hned tu máme dvojitý šach. Černý král je šachován příslušným jezdcem, střelcem nebo pěšcem. A zároveň tím, že ten samý jezdec, střelec nebo pěšec opustil sloupec e, přestal být překážkou tomu, aby šachovala ta věž, která stojí na e4, takže černý král je šachován jak tou věží, tak i tím jezdcem, střelcem nebo pěšcem.
Následující tah musí v každém případě černý provést králem, protože jakékoli jiné řešení šachu (vzetím jedné z šachujících figur jinou černou figurou než králem nebo představením vlastní figury) by vyřešilo jenom jeden z těch dvou šachů, ale král by zůstával v šachu od té druhé figury.
Stává se to naprosto běžně.
M92a30r22e98k 88T19r50i69z57u69l81j54a74k
S dvojitým šachem máte pravdu. Chvilku jsem zapřemýšlel, jestli je možné docílit ve hře pozici s trojitým šachem.
Mě však celá ta cimrmanovská nadsázka, včetně Capablancova tahu jezdcem do autu, pobavila. K humorné nadsázce patří, že pro ni neplatí povinnost věcné správnosti.
- Počet článků 96
- Celková karma 26,17
- Průměrná čtenost 1980x