Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

J60a14n 12P87a44l95l89a81s

29. 7. 2018 15:30

Dobrý den, díky za článek. Vloudila se Vám tam chybička - v září 1415 už byl Hus po smrti.

1 0
možnosti
Foto

Velká omluva všem, samozřejmě má být "září 1414".

0 0
možnosti

Já mám pocit, že po mučednictví trochu toužil i Jeroným Pražský. Jeho cestu do Kostnice lze zdůvodňovat různě.

1 0
možnosti
Foto

I když vás někteří obviňují, že chcete pošpinit českou historii, tak ode mě opět karma. Já jsem vždy říkala a říkám, že koho chválí komunisté, na toho je třeba si dát pozor. Ať je to Hus, husité, nebo různí Jánošíci. :-)

3 0
možnosti

Problém je, že když se takto "konášovsky" pustíme do naší historie, všechno bylo jinak a špatně - tak opravdu nemáme být jako český národ na co hrdi a končíme. Napoleon byl také velmi problematický, přinášel utrpení a Francie ho zbožňuje.

0 0
možnosti
Foto

Do dějin se pusťte bez obav. Dějiny totiž nelze změnit. Udály se a už jednou provždy zůstanou stejné. Jde spíše o nás a o poznání, byť pozdní, skutečné podstaty událostí, které prožili naši předchůdci. Takové poznání nám umožní být lépe připraveni na budoucnost.

10 0
možnosti

Už dříve, když jste psal o tom, jak bohatli husité, jsem Vám napsal, že mi Vaše články připadají nevyvážené. Čtenář má nabýt dojmu, že Hus i jeho následovníci se hlavně starali o to, mít se dobře... Zatímco dřívější pohled na Husa byl jedním extrémem - téměř "svatořečení", ten Váš mi připadá zase opačný.

Hus žil v nějaké době a dělal mnohé z toho, co jeho církev a kolegové považovali za normální. Pokud byl Hus lichvář, pak církev a papež byli ještě větší lichváři. Pokud husitští pánové bohatli, ti katoličtí po Bílé Hoře je strčili do kapsy, byli v tom bohatnutí větší machři... Právě toto mi ve Vašich článcích chybí. Je ale docvela možné, že Vám křivdím a že se jednou dočkám i toho, že popíšete nejen hříchy Husa a jeho následovníků, ale i hříchy těch, kterým byl Hus trnem v patě.

Na blogu tu v poslední době píše paní Pálková seriál podle knihy "Černá kniha církve". Psal jsem jí, že je to jednostranný pohled na dějiny. Podobně mi vyznívá i ten Váš, přestože jste ve znalostech dějin o pár desítek tříd výše, než kolegyně Pálková. Přesto mám dojem, že v dějinách vidíte jen to, co vidět chcete. Myslím, že je to škoda.

0 0
možnosti
Foto

Myslím, že jste se zde dotkl velmi závažné věci. Vyváženost je někdy mylně vnímána ve smyslu "pět minut pro Hitlera, pět minut pro Židy". Skutečnou vyváženost ale může zajistit jen demokracie a svoboda slova, kdy zaznívají různé názory z různých míst. Monotónní chvalozpěvy na Husa a husitství zaznívají v Čechách už od dob národního obrození a prakticky stále se jednalo o politikum. Hus i husité tak postupně sloužili - protestantům proti katolíkům, Čechům proti Němcům, chudým proti bohatým, pracujícímu lidu proti vykořisťovatelům. Jen na poklidné historické bádání jaksi nebyl čas a právě to se v posledních 30 letech mění. Jsem rád, že zde na blogu píše paní Pálková, dáma bystrá a břitkého jazyka, byť s ní ve věcech víry nesouhlasím téměř v ničem. A jsem rád i za další blogy, včetně Vašeho. Někdo je pro, někdo proti. Někdo nadává, někdo chválí. A právě tato kakofonie názorů je skutečnou demokracií a vyvážeností, které se ani po 30 letech od pádu totality nemohu nasytit.

6 0
možnosti

Příspěvek p. Konáše beru opět za výtečný = tak nějak si představuji blogy. Já osobně celý život tápu - co si o J. Husovi a následném dění, mám vlastně myslet. Diskuse ukazuje, že jsem zaostalý! Jinde je totiž opět jasno - "Autor překrucuje a špiní českou historii". Obávám se, že to bývale cílené - Školství, kultura a vymodelované jasno vidy, se uchytily. Pokud se objeví, i dokladovatelně správné informace - Ruší, sužují a otravují! Nezřídka jsou i nazývány - překrucováním dějin! V každém z nás je vetnuto, že hledáme - tu Pravdu Pravdoucí ! Já původně myslel, že je od TGM, pak zjistil, že od J z Poděbrad, který ji snad převzal z Husových dopisů, možno opět jít dále a pra základ nalézat dokonce až v Persii! Já pak v šoku, kdy listoval skripty a hledal onu Pravdu. S hrůzou jsem doznal, že je subjektivní - objektivní - historická - vítězova - poražencova ap. Pak tvrdím, že Pravda - neexistuje ! Resp. existuje, ovšem v širokém vějíři výběru. Já si pak vybral tu, že J. Hus byl nepochybně zajímavý člověk, nicméně spustil lavinu, která naší zemi více uškodila, než-li pomohla. Nedžijme již v bývalo filmo bludech - Již to není třeba ... :-)

7 0
možnosti
Foto

Děkuji za podporu. Můj názor na Husa je, obrazně řečeno, jen jednou stranou mnohostěnu, který musíme prohlížet vcelku a ze všech úhlů, máme-li vidět Husa skutečného. Obdivuji impozantní dílo současných historiků - Františka Šmahela, Jiřího Kejře a Petra Čorneje - kteří mají nejen mravenčí píli a obsáhlé znalosti Husovy, resp. husitské éry, ale k našemu štěstí i "umějí psát". Přesto se domnívám, že jsme teprve na začátku dlouhé cesty k poznání a přijetí vlastních dějin.

5 0
možnosti
Foto

To se tedy zírám, jakého hada si hřál slovutný Koncil na prsou. Škoda dříví na toho lumpa - liichváře.

0 0
možnosti
Foto

Hus se před koncilem fakticky odmítal hájit a tvrdil. že jej může soudit pouze J.Kristus. Soud neuznával, což se i v té době bralo jako pohrdání soudem. Přál si zemřít, protože věřil , že se po smrti setká s J. Kristem. nebyl souzen, žádnými neiteligentními fanatiky, ale bylo ta kapicity v obasti teologie, kteří jsou uznáváni i dnes. Hus odmítal odvolání, kterému bylo nabízené a bylo víc jak luxusní.

3 0
možnosti
Foto

Mně to připadá, že si do Kostnice pro to upálení šel.

1 1
možnosti

J13i76r30i 82T54i42c13h80y

28. 7. 2018 16:37

To, co pan Konias popisuje jako dusevni chorobu nebo jine uchylky zrejme je chovani odpovidajici plne te dobe. Posuzovat chovani a mravy v patnactem stoleti podle dnesnich norem je scestne. Nemam dostatecne znalosti posoudit, do jake miry jsou prispevky pisatele presne - jini to dole komentovali, ale je mi jasne, ze hlavni ucel prispevku pana Koniase je zdiskreditovat a pospinit ceskou historii - viz treba jeho prispevky k husitskym valkam.

4 2
možnosti
Foto

Chápu zaskočeného čtenáře, ale o duševní chorobě v příspěvku nehovořím. To, co jsem nazval duševní nevyrovnaností, neposuzuji z dnešního pohledu, ale právě srovnáním s projevy jeho současníků. Z historiků je mi blízký názor německého Zikmundova životopisce Wilhelma Bauma, který říká, že Hus byl spíše asketickým fundamentalistou než hlubokým myslitelem, a tomuto postoji je blízká i Husova frustrace, úzkost a strach z žen. Z Husových současníků projevuje podobné rysy hysterického patosu a etického rigorismu bez možnosti kompromisu muž podobného osudu - Jeroným Pražský.

3 0
možnosti
Foto

Velmi zajímavé. Znovu děkuji

2 1
možnosti
Foto

Já rovněž děkuji za vytrvalou přízeň.

1 0
možnosti
  • Počet článků 96
  • Celková karma 26,17
  • Průměrná čtenost 1980x
Investiční poradce, sběratel, důchodce. Autor knihy Důvěrná zpráva o Janu Žižkovi z Trocnova.

Seznam rubrik