Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J86a13r84o15s28l19a90v 91K46o76n72á97š 4326406556813

Chtěl jsem p. Petříkovi odpovědět, ale p. Jaroš tak již učinil vyčerpávajícím způsobem. Tedy pro toho, kdo chce rozumět.

0/0
9.7.2017 19:39
Foto

J60a34r95o76s87l46a38v 27K46o65n25á16š 4196986166603

Jen bych ještě dodal, že usvědčení kacíři, předaní světské spravedlnosti, byli upáleni jen výjimečně. Jedná se odhadem o méně, než 2% provinilců. Drtivá většina kacířů byla odsouzena k pokání, pokutám, dočasnému pobytu v klášteře apod. Vykonaný trest smrti byl prakticky bez výjimky spojen s čarodějnictvím, resp. travičstvím, které bylo s čarodějnictvím nerozlučně spjato.

0/0
9.7.2017 19:54
Foto

J88a26r70o67m71í89r 49P52e46t41ř68í65k 6654701179588

Takže, inkvizice vlastně byla taková humanitární organizace, která tehdejší lidi chránila - jak jste nadepsal - byla pomocníkem i rádcem:

Děkuji pěkně za takovou pomoc.

To, mohu s klidným svědomím napsat, že byla daleko humánější komunistická StB.

0/0
9.7.2017 21:03

V90l22a72d71i11m67í86r 50H73r67u67b61ý 4927843814479

Jsem rád, že jste se tak krásně vyvrátil. Popsal jste, jak v projektu bohulibá instituce se v krátké době změnila v tyrana. A tyran má špatnou pověst za svého života (své existence). Pravda, s časem se může ještě zhoršit.

Ergo: Inkvizice nezískala špatnou pověst až za romantismu. Inkvizice byla obávanou zrůdou již v době své existence.

0/0
8.7.2017 12:48

R70a21d19e15k 69J87a20r69o83š 4537398560766

Problém je, že drtivá většina našich lidí si spojuje inkviziční procesy s tzv. čarodějnickými procesy, což bylo ale zcela něco jiného a církev se na nich v podstatě nepodílela, anebo byla dokonce proti jejich konání.

+1/0
8.7.2017 11:53
Foto

J72a61r75o58m66í25r 95P36e44t59ř31í38k 6294931139328

Jana Husa tedy neprohlásil za kacíře a nedal upálit žádný církevní koncil zastoupený křesťanskými církevními preláty, ale dal jej upálit někdo jiný a celý basilejský koncil protestoval proti vyhlášení Jana Husa za kacíře a proti jeho upálení?

Takže inkvizice v podstatě bojovala proti mučení a upalování kacířů?

To nám všichni historikové až doposud lhali?

0/0
8.7.2017 12:53

R86a59d61e58k 30J94a53r61o11š 4887128120126

Jaromíre,

za prvé - Jan Hus nebyl obviněn z čarodějnictví...

za druhé - Jana Husa neodsoudil basilejský koncil, kterýžto se konal až od r. 1431 a řešil jiné záležitosti

za třetí - Jan Hus byl koncilem v Kostnici prohlášen za kacíře, ale odsouzení a popravu upálením nerealizovala církevní nýbrž světská moc (radnice města Kostnice)

+1/0
8.7.2017 13:20
Foto

J86a57r37o40m72í10r 16P90e13t36ř68í84k 6214361619868

Já jsem nikde nenapsal, že Jan Hus byl obviněný z čarodějnictví.

Ale ta světská moc se mi moc líbí.

Kdo to byl?

Copak by bez prohlášení svatého koncilu Husa za kacíře jej mohla upálit nějaká "světská moc?"

Vždyť církevní moc byla přímo propojená s mocí vladařů a stávalo se, že církevní preláti měli větší moc než vladaři. Nebo snad císař Zikmund svoje slovo, které dal Husovi, porušil jen tak pro nic za nic? Kdyby byl skutečný vládce, tak by celý koncil v Kostnici postavil do latě a nedovolil Jana Husa upálit.

Zajímavé, že Umberto Ecco, který se historií svatých inkvizicí podrobně zabýval, dostal čestné doktoráty významných světových universit. Proč mu odmítla udělit čestný doktorát naše Karlova universita? Nereprezentují tuto kdysi prestižní universitu katolíci s myšlením Kostnického koncilu?

0/0
8.7.2017 19:50

R75a49d93e16k 47J96a92r76o96š 4567778170236

Světská moc představuje osoby a subjekty, které mohly ve středověku vykonávat právo trestní resp. hrdelní - byli to panovníci, vyšší šlechta a svobodná/královská města. V rámci tohoto práva byly většinou stanoveny pevné "sazby" za určité trestní činy počínaje vyhoštěním, přes pranýřování, bičování, uvěznění... až po popravu na různý způsob včetně upálení.

Za prokázané kacířství to bylo obvykle upálení, ale někdy mohl být trest i mírnější - např. jen uvěznění, anebo i pouhé vyhoštění (páč jim to šetřilo náklady na popravu).

Nicméně o tom, jestli je někdo kacíř anebo není, nerozhodovaly světské trestní soudy, nýbrž církevní šetření (např. inkvizice). Pokud toto církevní šetření v daném státě či místě/městě nedokázalo dotyčného přesvědčit, aby se svých "bludů" zřekl a rozhodlo, že jde o nepolepšitelného kacíře, pak byl předán světskému soudu/moci, která pak jednal podle svého trestního sazebníku (viz výše).

Zikmund nikdy Husovi nezaručil bezpečný návrat - pouze bezpečný příjezd - už to tu bylo nejméně 100x řečeno, je to historicky dokázáno, tak nevím, proč s tím nesmyslem tady pořád operujete...

Umberto Ecco se inkvizicí podrobně nezabýval - ta pouze figuruje (lehce zkresleně) v jednom z jeho románů. Jeho vědní obory byly zcela jiné - sémantika a filologie. Proč nedostal čestný doktorát od UK netuším. To je jejich věc, mně je to jedno...

+1/0
8.7.2017 21:04
Foto

J56a76r22o93m33í56r 12P92e97t56ř92í96k 6404831339918

V podstatě to můžeme zjednodušit. V případě kacířů působila církevní moc v roli soudců a světská moc v roli katů. Kdyby nebylo svaté inkvizice, nebylo by umučených a upálených kacířů. S čarodějnicemi to bylo obdobné.

Co se týká Zikmunda, tak je otázkou, co Husovi zaručil, když byl za hlavního viníka Husovy smrti označený právě Zikmund a husité jej odmítli uznat za svého vládce. Měl byste napsat, že Wikipedie lže- cituji: "Na jednání v Kostnici měl obhájit své učení Jan Hus, kterému na cestu vydal Zikmund ochranný glejt." https://cs.wikipedia.org/wiki/Zikmund_Lucembursk%C3%BD

Co se týká Umberta Ecca, jeho hlavní obor byl sice jiný než inkvizice, ale zajímavé je, že právě románem jJméno růže se nejvíce proslavil a díky němu sbíral čestné doktoráty na universitách.

Ostatně, podívejte se sem: https://cs.wikipedia.org/wiki/Umberto_Eco

Představitelé U.K. se projevili jako směšní katoličtí extremisté. Vám je to sice jedno, ale mně ne, když vidím, kdo se zmocnil vymývání mozků naší mladé generace.

0/0
8.7.2017 21:48

R73a18d68e91k 73J34a49r18o95š 4647898630596

Sorry, Jaromíre, ale vy jste snad natvrdlej...Církevní šetření pouze rozhodlo, že dotyčný je kacíř. Odsouzení dotyčného, včetně stanovení a vykonání trestu už bylo záležitostí světské moci - někdy ho upálili, někdy pouze vyhostili a někdy ho dokonce nechali utéct (za úplatu)...

V čarodějnických procesech církev vůbec nefigurovala, respektive nezjišťovala, kdo je či není čarodějnice/čaroděj. Tyto šetření byly prováděny laickými vyšetřovateli a rozsudky, včetně vykonání trestů opět prováděla světská moc...

+1/0
8.7.2017 22:06
Foto

J42a26r32o97m76í55r 59P56e89t87ř78í59k 6934771929108

O to je to pro církev horší.

Církev si vraždami kacířů a čarodějnic nechtěla umazat svoje ruce krví, tak je předhazovala světské moci.

Nebo by bez rozhodnutí církve, že dotyčný je kacíř, světská moc sama o sobě upalovala kacíře?

Dalo by se to přirovnat k naší "demokracii", když potřebovala zavraždit Kaddáfího a Saddáma Husajna (byli to nebezpeční svědkové). Nemohla si dovolit je sama popravit, tak na Kaddáfího navedla jeho nepřátele, kteří jej umučili. Husajna zase předali jeho nepřátelům, kteří jej oběsili.

A v obou případech má západní "demokracie" čisté ruce podobně jako církev v případech kacířství.

0/0
9.7.2017 10:20

J19i16ř22í 69K84i33n47d18l 2258497313367

R^R^R^

0/0
7.7.2017 20:38
Foto

J13a97r68o66m47í42r 64P40e69t97ř62í38k 6734451829308

Cituji: "Nemyslím, že si po přečtení článku čtenář inkvizici oblíbí. Stačí, budeme - li ji napříště nahlížet racionálnějším pohledem."

Racionálním pohledem se dá dívat i na takové organizace jako Gestapo či StB. Můžeme spekulovat, která z nich byla nejkrutější, ale mám obavu, že zvítězí právě svatá inkvizice.

+1/−3
7.7.2017 17:18
Foto

M88i42l78o56š 56F17. 85P57e76c93h74a19r 3773241820375

Jestliže byla podle vás byla StB ve srovnání s CIA humanitární organizací... :-/

Napsal jste to tak, ne? Vy něco někomu vykládejte o racionalitě...

+2/0
8.7.2017 5:22
Foto

J33a32r52o91m28í21r 21P60e23t62ř40í20k 6524831949498

Podle počtu mrtvých vede CIA nad StB minimálně stonásobně.

0/0
8.7.2017 11:34

V49l26a28s82t69i74m79i95l 21K20r89a53u67s 3543614554253

Soudím, že o špatnou pověst inkvizice se ani tak nezasloužil romantismus, ale spíše představitelé francouzské revoluce. Pro ty byla církev nepřítelem, kterého je třeba diskreditovat a zničit. A k diskreditaci se nejvíce hodila inkvizice. Přitom porevoluční teror přinesl během několika málo let více lidských obětí, než inkvizice za několik staletí.

+1/−1
7.7.2017 11:17
Foto

P35e14t50r 91H90a11n77n30i28g 5426934765754

Jistě máte pravdu v tom, že se romantizuje v minulosti kde, co. Že je jasné, kdo je, vlivem historizující literatury hrdina a kdo je padouch. Totéž je v paralele i v moderní době. Dříve to byla literatura, nyní obecné povědomí, které se často a někdy i zásadně rozchází s pravdou.

Ještě jednou se ptám. Jste ten textař se kterým jsem před léty napsal třeba píseň Poslední závod pro Martinu Formanovou, či některé písně pro Jakuba Smolíka? Nevím, jak se Vás zeptat, než touto formou. Už se mě někdo ptal, zda Jaroslav Konáš, hudební publicista je Váš (čili člověka se, který jsem kdysi spolupracoval) syn či nikoliv. A já nevím vlastně nic.

+1/0
7.7.2017 11:09
Foto

J15a92r97o35s69l61a94v 10K66o58n52á56š 4806186316673

Vážený pane Hannigu, srdeční Vás zdravím a znovu potvrzuji - jsem ten, koho myslíte. Na jednom z minulých blogů, kde jste se mne dotazoval, jsem Vám odpověděl, ale bylo to s velkým zpožděním a tak jste se odpovědi asi nedočkal. Rád vzpomínám na naši spolupráci a budete-li mít cestu do Českých Budějovic, určitě Vás rád uvidím. Kontakty má Jakub, naposledy tu byl před týdnem a ví všechno důležité. Ještě jednou zdravím a těším se na viděnou.

0/0
7.7.2017 11:30
Foto

P92e67t10r 84H94a27n78n53i56g 5586244505614

Děkuji za odpověď. jestli jste na facebooku, tam si můžeme předat ve vzkazech vše potřebné. PH

0/0
7.7.2017 11:44
Foto

M51i41r84o28s44l14a95v 54M41a84c98e59k 5251675550972

kdyby Vás upálili, jako Mistra Jana Husa, mluvil byste jinak.

0/0
7.7.2017 10:37

J45o19s92e55f 62K34o74r92e90j80s 5879238538775

To by asi moc nemluvil.

+1/0
7.7.2017 11:31
Foto

J21a46r53o47s25l26a66v 37K45o13n34á22š 4606826116343

A kdyby Vás pověsili jako Slánského.....

+3/0
7.7.2017 11:31
Foto

J78a58r33o55m21í48r 31P93e98t26ř66í91k 6364631269828

Nejde v podstatě o to samé?

Jen s tím rozdílem, že upálení je asi podstatně krutější způsob popravy než oběšení.

+1/−1
7.7.2017 17:14

M11i62r73e61k 16P76i52n39k41a17s 7732881317506

Každá justiční vražda je strašná. J. Husa asi zahalil kouř z hranice, že se hned udusil. Milada Horáková visela na oprátce polomrtvá snad 10 minut. A teď bychom se mohli hádat, kdo projevil větší sebereflexi - křesťané nebo komunisté?

+3/0
7.7.2017 18:02
Foto

J73a90r91o66m11í38r 88P97e66t71ř25í58k 6484971589738

Ano, o tom, kdo projevil větší sebereflexi bychom se opravdu mohli hádat.

+1/−2
7.7.2017 20:17

J10i81ř85í 50K20i96n19d48l 2278117163937

Jan Hus podle tehdejšího práva byl usvědčený kacíř. Svou smrt si zvolil dobrovolně, protože si přásl sejít s. J. Kristem. Měl luxusní možnost odvolat, protože církevní soud jej uznával a on to odmítl. Milada Horáková byl k přiznání k tomu, co neudělala donucena a přesto byla popravena a to přesto, že proti justiční vraždě protestoval celý svět i Albert Einstein. Popravit nevinnou ženu byl komunistický hnus,

+2/−1
7.7.2017 21:13
Foto

J23a14r74o41m72í57r 52P75e10t69ř61í87k 6934131959118

Píšete, že Jan Hus byl podle tehdejšího práva usvědčený kacíř. Ale i Milada Horáková byla odsouzena podle tehdejšího práva.

Usvědčený kacíř Jan Hus byl natolik spravedlivě odsouzený, že jeho odsouzení vyvolalo rozvrat v celé střední Evropě.

Toto je minulost.

Kdybychom vzali současnost, tak je snad ještě horší.

Západní demokracie soudí pouze ty představitele států, které vojensky napadla za to, že se odmítli stát jejími vazaly. A u těch, u kterých si přeje trest smrti, ale nemůže jej sama vykonat, tak dotyčné představitele poražených států předhodí jejich nepřátelům, kteří na nich vykonají "právo" podle vzoru Jana Husa či Milady Horákové.

0/0
7.7.2017 22:01

J45i56ř38í 53K79i67n16d90l 2138797393757

Jeho odsouzení ve střední Evropě nic nevyvolalo a jeho soud byl okrajovou záležitostí, která zajímala jenom Čechy. Jenom u nás vypukla revoluce lůzy pod vedením dogmatiků, která vraždila vypalovala a revoluce neměla nic společného s učením J. Husa. Hus nikdy nehlásal příjímání pod obojí.

+1/0
8.7.2017 7:46
Foto

J81a52r48o10m32í94r 84P62e96t83ř84í89k 6554821739408

Jistě, Čechy do střední Evropy nepatří. A Slezsko, obojí Lužice, Rakousy, Bavorsko, Sasko, Polsko též ne.

Cituji: "Spanilé jízdy, v dobové terminologii rejsy, byla velká vojenská tažení husitů za hranice Českého království.Tyto výpravy se stávaly součástí nové taktiky husitských uskupení zhruba od poloviny 20. let 15. století, plně pak od roku 1427, a spojovaly v sobě vojenský, ekonomický, politický i propagační zřetel.Nejčastějšími cíli spanilých jízd byly vedlejší země Koruny české (Morava, Slezsko, obojí Lužice), německé části Říše (Rakousy, Bavorsko, Sasko) a také Polsko, území Řádu německých rytířů a Horní Uhry.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Spanil%C3%A9_j%C3%ADzdy

0/0
8.7.2017 11:40

V29á97c56l17a11v 17Š12í70m71a 3611236554961

Osud francouzských templářů - klasický příklad, jak se "elegantně" zbavit věřitele.Král Filip IV. totiž řádu dlužil takovou sumu, že by na její splacení musel rozprodat většinu Francie.

I ve většině ostatních procesů hrály asi hlavní roli chamtivost, závist, vyřizování osobních účtů, korupce - vyšetřující inkvizitor měl nárok na část majetku usvědčeného "kacíře".

Takže jako obvykle - lidský faktor.Inkvizice jako instituce dala(zřejmě nechtěně) prostor nejrůznějším pokřiveným charakterům.Srovnání s exekutorskou mafií je docela namístě.

+3/−1
7.7.2017 10:36

S82l38a92v27o75m92í56r 31B61e65n97e27š 6432147610704

Až na ta dvě slova v závorce souhlasím.

A proč odmítám ta dvě slova v závorce?

Každá instituce odpovídá za to, že její členové svou činnost zneužívají. Zvlášť v případě masového zneužívání, kdy už nelze říci, že to byla výjimka a že všechno uhlídat nelze.

0/0
7.7.2017 11:04

V48á96c96l92a75v 70Š14í32m32a 3741736494771

Bylo to myšleno v tom duchu, že původním záměrem inkvizice asi nebylo rozpoutání vlny masových poprav a teroru(doufám).Na druhou stranu, měla být vytvořena nějaká pojistka proti zneužívání moci.

0/0
7.7.2017 11:41

J37i69ř80í 38K64i23n55d91l 2718787883277

Inkvizitor z majetku kacíře nezískal ani korunu. Majatek si převlastnila světská moc. Úkoleminkvizice bylo zkoumání hereze, či odchýlení od katolické víry. Jejím úkolembylo přivést obviněného zpět k víře. Měla povoleno používat právo útrpné, alejenom jednou a bylo zakázáno užívat postupů, které vedly k prolití krve,zmrzačení nebo smrti. Inkvizice pokud vydala osobu světské moci, bylo to z její strany přiznání porážky,že církev není schopna zachránit duši z hereze. Také církev neurčovala aninevydával pokyn jak má světská moc s osobou naložit. Historici a vědci zkoumaliinkviziční procesy za období 300 let a zjistili, že předány světské moci, bylymaximálně tři osoby ročně. To je méně než v SSSR a méně než u nás v doběkomunismu u nás. Pokud se osoba doznala, že se dopustila hereze byl ji určen trest, který třeba spočíval v pouti do Říma anebo se pravidelně modlit v kostele.

+1/0
7.7.2017 20:45



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.