O sběratelství obrazů a investování do nich VI.
Pokusím se, pokud možno jednoduše, poodhalit poněkud mystický opar, který se nad celou problematikou investování do umění a sběratelství obrazů vznáší.
" Kupujte malíře, dokud jsou mladí. Až budou slavní, nezaplatíte je." Věta, kterou tu a tam slýchám, žel, není dobrou radou. Naopak, já zákazníkům říkám: " Nekupujte mladé malíře. Mládí není žádná zásluha. Kupujte malíře dobré ! " Zdá se to poněkud cynické a kdyby se tím řídili všichni kupci obrazů, mladí malíři by umřeli hlady. Ale nic naplat, pokud jde o investování peněz s cílem zaručeného zisku, vycházejí mladí malíři naprázdno. A jsme u prvního parametru, který investor posuzuje.
VĚK - 25 let. Malíř čerstvě ukončil Akademii výtvarných umění nebo jinou podobnou školu. Příštích pět až deset let se bude zvolna promalovávat k svébytnému projevu a odpoutávat od vlivu svého profesora a jiných vzorů.
Špálův pohled na hrad Kost ve věku 23 let. Obraz nijak zvlášť nevyčnívající z dobové produkce.
Totožný motiv ze stejného místa o třicet let později nám dává vzácnou možnost pochopit obrovskou proměnu, kterou malíř prošel. Rozdíl v projevu se odráží i v ceně. / Zdroj: www.artplus.cz /
30 - 40 let. Malíř dozrál, stal se osobitým a nezaměnitelným. Ve své generaci se zařadil mezi skupinku pěti až deseti premiantů.
Proměna jakou projde malíř / zde Adam Štech, roč. 1980 / během pouhých osmi let po absolvování AVU je až neuvěřitelná.
Přesto je šance, že nákupem malíře v tomto věku dobře investujete, asi 50 %. Malíř totiž stále ještě může učinit životní rozhodnutí a tzv. " přehodit výhybku ". Opustí malbu a odjede žít do chatrče s brazilskými indiány. Odejde meditovat do buddhistického kláštera v Indii. Případně bojovat proti devastaci severních Čech z chalupy v Krušných horách. Nesmějte se, prosím, to jsou skutečné případy. Malování se mu zkrátka stane nicotným, směšným a nedůstojným pinožením tváří v tvář bolestem našeho světa. To jsou pohnutky, které bych nazval " filosofické ."
A pak jsou jiné důvody, a to finanční. Malíř se oženil / podruhé, potřetí..../ a naskýtají se mu i jiné a snadnější způsoby obživy, než malování obrazů. V reklamní agentuře, u filmu, v nakladatelství atp. Bohužel, takto opuštěné dílo se stává torzem a pozvolna spěje k zapomenutí a tím i ke ztrátě ceny.
50 let a více. Malíř získává definitivně svoji pozici v českém umění horizontálně / mezi žijícími kolegy / i vertikálně / jeho dílo se stává významnou kapitolou v dějinách českého malířství /. Jistota úspěšné investice je 99 %. A to jedno procento ? Čistě hypoteticky - může např. vyjít najevo, že celé dílo známého malíře vytvořil někdo úplně jiný. Ale i v takovém případě by pravděpodobně ztráta nebyla velká.
ŘEMESLO. S jedinou výjimkou /Kamil Lhoták/ si nevybavuji v českém výtvarném umění malíře, který by nevystudoval některou významnou školu. Každý malíř Vám potvrdí, že malování obrazů je skutečná alchymie. V technice malby se malíř zdokonaluje celý život a svá tajemství žárlivě střeží. Ovládnutí řemesla na dobré škole je zkrátka základním předpokladem malířova růstu.
VÝTVARNĚ HISTORICKÉ SOUVISLOSTI. Malíř nežije ve vzduchoprázdnu a nespadl s nebe. Jeho dílo logicky navazuje a odpovídá na podněty minulosti, vyrovnává se s objevy předchůdců a leckdy i završuje určitý vývoj. Malíř se tak po většinu života pohybuje na hraně, z níž mu hrozí dvojí nebezpečí pádu. Na jedné straně přílišná závislost na velkých předchůdcích a s tím spojené epigonství, na straně druhé uvíznutí v experimentování při snaze být originální za každou cenu, Zde je investorovou nezbytnou výbavou dobrá orientace v českém i světovém malířství.
V čem však spočívá největší úskalí při nákupu uměleckého díla ? Tereza Tomandlová ve své diplomové práci " Míra návratnosti investice do obrazů a determinanty jejich tržní ceny " / VŠE 2011, přístupno na internetu / pojmenovává toto úskalí jedním slovem: HETEROGENNOST. Jde o to, že pokud kupujete půlkilogramovou cihlu zlata, je v zásadě jedno, zda ji koupíte v Praze, v Tokiu nebo v Sydney a je jedno, jestli koupíte jednu, dvě nebo deset, cena je jasná a snadno ověřitelná. Heterogennost výtvarného umění jako komodity znamená pravý opak. Budete - li vybírat z pěti obrazů Jana Zrzavého, nenajdete mezi nimi dva totožné a ceny jednotlivých děl se mohou lišit i řádově. Zde totiž vstupuje do hry i poslední důležitý prvek při posuzování hodnoty obrazu. A tím je KVALITA. Malíř namaluje v průměru 20 až 25 obrazů ročně. Ovšem jen čtyři až pět z nich jsou skutečně špičková díla. Jak je to možné ? I malíř je jen člověk a pokud namaluje od jednoho motivu, dejme tomu, pět pláten, jejich kvalita bude vždy individuální. Kdybychom měli to štěstí a těchto pět pláten mohli v ateliéru seřadit chronologicky vedle sebe, viděli bychom následující : Obrazy 1, 2 a 3 by byly pokusy uchopit motiv. Každý z nich by se posunul blíže k představě autora, ale žádný by ji nenaplňoval zcela. Obraz č. 4 by byl asi ten pravý. Autor "trefil" motiv barevně i kompozičně, zvolil i správný formát. Obraz č. 5 by už v kvalitě opět zaostával, právě na něm malíř pochopil, že lépe už to nepůjde. To, co hledá sběratel, galerista i investor je obraz č. 4, toť vše. Jak prosté !
Jaroslav Konáš
Tma přede mnou, tma za mnou, tma v hlavě
V uplynulých týdnech okupovaly český mediální pidivesmír dvě události, které v plné nahotě demonstrují úpadek, zoufalství a vykostěnost české politiky.
Jaroslav Konáš
Dynastie mužiků
Už více než sto let trpí Rusko strašnou chorobou, rakovinou moci, kterou nelze snadno vyléčit. A její choroboplodné zárodky znovu rozsévá po Evropě.
Jaroslav Konáš
Fialův severák a Zemanovi Hurvínci
Pryč jsou časy, kdy ze závětří vyhřátého opozičního pelíšku udílel Petr Fiala premiéru Babišovi knížecí rady a uštěpačné posměšky. Volebním vítězstvím vystrčen do nevlídného politického severáku ocitá se v nahé realitě Zemanlandu
Jaroslav Konáš
Tma na konci tunelu
Je zábavné sledovat, kterak Andrej Babiš kličkuje jako zajíc v českém politickém oraništi. Je jisté, že nejpozději v říjnu jeho zběsilý úprk skončí. A potom?
Jaroslav Konáš
Milion chvilek 2.0 a nářek malověrných
Mýtus o úspěšném boji proti A. Babišovi spojováním pravicových stran už dlouho promořuje mediální prostor. Je to nesmysl. Čtyři spojení outsideři budou zase jen čtyřmi outsidery.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie
Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...
Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně
Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...
Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy
Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...
Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman
Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...
DLOUHODOBÁ BRIGÁDNICKÁ VÝPOMOC – Zadávání farmakovigilančních dat
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha
- Počet článků 96
- Celková karma 26,17
- Průměrná čtenost 1980x